shocked

Σε μια εποχή που οι πρακτικές της δημιουργίας περιεχομένου στο web περνάνε μέσα από αλλεπάλληλες ζυμώσεις και διαφοροποιήσεις, ανάλογα με τις τάσεις που διαμορφώνονται, η τακτική των σκανδαλοθηρικών και «πιασάρικων» τίτλων, του γνωστού σε όλους μας “clickbait” δεν έχει εγκαταλειφθεί ποτέ. Παρότι η γενική διαπίστωση είναι ότι το ευρύ κοινό έχει πλέον κουραστεί από αυτή την τακτική, η αλήθεια είναι ότι η ανθρώπινη ψυχολογία είναι επιρρεπής σε χειραγώγηση, και το μόνο που θέλει ο εκάστοτε συντάκτης ενός άρθρου είναι να ενεργοποιήσει την περιέργεια του αναγνώστη, ώστε να κάνει κλικ στο σύνδεσμό του, αυξάνοντας τα impressions του.

Υπάρχει ολόκληρη σχολή πίσω από τη δημιουργία clickbait τίτλων σε άρθρα, διαφημίσεις, βίντεο και κάθε είδους περιεχόμενο στο Διαδίκτυο και μπορεί κάποιος να διακρίνει σταθερές μεθόδους και πρακτικές που τη συνιστούν όπως:

  • Αφαιρετική γλώσσα χωρίς επακριβείς προσδιορισμούς: ένας τίτλος όπως «Ο μόνος ταξιδιωτικός προσδιορισμός που πρέπει να επισκεφτείς μια φορά στη ζωή σου» είναι επιτηδευμένα γενικός και υπερβολικός, ώστε να μην παρακινδυνεύει από μια προσπάθεια επαλήθευσης, αφού το αρχικό επιχείρημα είναι υποκειμενικό.
  • Προστατική σε ενικό: η προσπάθεια δημιουργίας οικειότητας και παρακίνησης σε δράση είναι δύο διαφορετικές πρακτικές που συχνά συνδυάζονται στον ίδιο τίτλο όπως π.χ.: «Ανακάλυψε τώρα την αλήθεια για το μέλλον της ερωτικής σου ζωής».
  • Χρήση αριθμών για κάθε θέμα: «10 καυτά μυστικά των σταρ του Χόλιγουντ». Υπάρχουν ολόκληρα sites και συντακτικές ομάδες που λειτουργούν σαν βιομηχανίες τέτοιου περιεχομένου. Εδώ στόχος είναι συνήθως η ποσότητα – μπορεί να μην ξέρουμε 50 τρόπους για να μαγειρέψουμε σούσι, αλλά με κάποιον τρόπο θα τους επινοήσουμε για την ανάγκη του άρθρου μας!
  • Χρήση της εικόνας με σοκαριστικό ή αισθησιακό τρόπο: το σεξ, η βία και ο τρόμος, τα παραμορφωμένα χαρακτηριστικά του προσώπου με υπερβολικές εκφράσεις, η χρήση της εικόνας των διασημοτήτων χωρίς κάποια λογική σύνδεση, μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε συνδυασμό με έναν «πιασάρικο» τίτλο για να πολλαπλασιάσουν τις πιθανότητες να κάνουμε κλικ. Αυτό είναι μια μάστιγα, ειδικά στις μικρογραφίες των βίντεο του YouTube σε κανάλια «ποικίλης ύλης», και όχι μόνο…

Ανεξαρτήτως αυτών των βασικών πρακτικών, εκείνο που μπορεί να διαχωρίζει τον έναν συντάκτη από έναν άλλο που τις χρησιμοποιεί, είναι ο απώτερος στόχος τους: από τη μία πλευρά έχουμε τον συντάκτη που δεν τον ενδιαφέρει καθόλου η λογική συνέπεια μεταξύ τίτλου και περιεχομένου, ο τίτλος δεν έχει καμία απολύτως σχέση με το τελευταίο. Από την άλλη έχουμε τον συντάκτη που θέλει μεν να προσελκύσει την προσοχή του κοινού με έναν έξυπνο τρόπο, αλλά θέλει ειλικρινά να το οδηγήσει σε ένα ποιοτικό περιεχόμενο που αξίζει τον κόπο και – κυρίως – τον χρόνο τους.

Η καιροσκοπική και επιπόλαια τακτική να παρασύρουμε τον αναγνώστη για να του αποσπάσουμε ένα κλικ, δεν είναι τελικά και τόσο έξυπνη. Απεναντίας μπορεί να προκαλέσουμε και την αγανάκτησή του και μάλιστα σε ορισμένες περιπτώσεις να οδηγήσουμε κάποια άτομα σε τέτοιο σημείο, ώστε να θελήσουν να μας αναφέρουν στην εκάστοτε πλατφόρμα περιεχομένου και να έχουμε δυσάρεστες επιπτώσεις, όπως περιορισμούς ή ακόμη και διαγραφή του λογαριασμού μας σε ένα μέσο κοινωνικής δικτύωσης.

Η νοοτροπία που διαπνέει την ομάδα επικοινωνίας μας φαίνεται από το αν υιοθετούμε τέτοιες επιπόλαιες καιροσκοπικές πρακτικές. Σε τελική ανάλυση, ένας πελάτης που θέλει να προστατέψει το κύρος του brand του, μάλλον δε θα ήθελε να το συνδέσει με τέτοιες πρακτικές, γιατί εκείνο που προέχει είναι η απόδοση της επένδυσής του στις υπηρεσίες επικοινωνίας που του προσφέρουμε, στη δημιουργία εμπιστοσύνης μεταξύ τους brand και του κοινού, τον πολλαπλασιασμό των σταθερών followers στα κανάλια των εταιρικών μας social media, οι οποίοι θα επιλέξουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες του πελάτη μας.

Κακά τα ψέματα, σε μια εποχή που οι αλγόριθμοι αναζήτησης και κατάταξης μας αναγκάζουν να τροποποιούμε τις τακτικές μας SEO, δεν «μας παίρνει» να μην έχουμε έξυπνους και «πιασάρικους» τίτλους στην αρχή κάθε μας επικοινωνίας. Το ζήτημα επομένως είναι πως θα εντάξουμε αυτές τις πρακτικές με θετικό και «ηθικό» τρόπο, έτσι ώστε:

  1. Να συνδέουμε τον τίτλο του συνδέσμου μας σε περιεχόμενο που να είναι 100% σχετικό με αυτόν.
  2. Να έχουμε μια αίσθηση του μέτρου στη χρήση στοιχείων υπερβολής ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΑ ΤΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΩΝ, ΤΩΝ ΕΝΤΟΝΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΟΣΕΙΡΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΣΗΜΕΙΩΝ ΣΤΙΞΗΣ!!!!!
  3. Να προσπαθούμε να εισάγουμε όσο μπορούμε χιούμορ και καλό γούστο στα λεκτικά και στην όλη παρουσίαση των μηνυμάτων μας. Εδώ θα φανεί η καλή συνεργασία μεταξύ της συντακτικής και της δημιουργικής μας ομάδας.
  4. Να προσφέρουμε ουσιαστικό και χρήσιμο περιεχόμενο και όχι να «σπαμάρουμε» με αυτοσκοπό τα views, αλλιώς δεν πρόκειται να έχουμε έμπιστους followers που θα μας επισκεφτούν ξανά και ξανά.

Μια τελευταία συμβουλή είναι να γνωρίζουμε τη φυσιογνωμία του κοινού μας και να αναπροσαρμόζουμε το ύφος, την ποικιλία και τη συχνότητα της επικοινωνίας μας, για το εκάστοτε νέο μας περιεχόμενο, έτσι ώστε να μεγιστοποιήσουμε τον αντίκτυπο και την εντύπωση που θα προκαλέσουμε στο κοινό που στοχεύουμε. Πρέπει να μάθουμε και να αναπτύξουμε το αισθητήριό μας, για το που και πότε είναι καλύτερη μια πιο οικεία προσέγγιση π.χ. σε ένα blog, μια ανάρτηση social media ή σε ένα newsletter, ή αν θα πρέπει να είμαστε πιο τυπικοί και ακριβείς, όταν απευθυνόμαστε σε επαγγελματίες και συνεργάτες, ή θέλουμε να προωθήσουμε περιεχόμενο κύρους, όπως π.χ. μια έρευνα, ένα επιστημονικό paper ή ένα case study.

Αναρωτιέστε πως μπορείτε να αναπτύξετε ένα πλάνο επικοινωνίας, με ευρηματικά και έξυπνα χαρακτηριστικά, αλλά όχι σε βαθμό που θα κουράσει το κοινό σας; θα χαρούμε να συζητήσουμε και να δημιουργήσουμε μια στρατηγική που θα αξιοποιεί τις σωστές πρακτικές για αύξηση της ορατότητάς σας και πολλαπλασιασμό της πελατειακής σας βάσης!

Comments are closed.