Communication trends

Διανύουμε τον 4ο μήνα του 2019 και οι διαφαινόμενες τάσεις στον χώρο της επικοινωνίας είναι πιο σαφείς και μπορούν να σκιαγραφηθούν με καλύτερο τρόπο. Η επικοινωνία περνάει μέσα από νέα εκφραστικά μέσα, πλατφόρμες, προσαρμόζεται στις νέες τεχνολογίες, τις απαιτήσεις και τις προτιμήσεις των νέων γενιών που εισέρχονται στα social media, αλλάζοντας διαρκώς περιεχόμενο, αισθητική, προσανατολισμό και στρατηγική. Μερικές από τις τάσεις που αναδύονται δεν είναι σαφές αν θα έχουν επαρκή επιρροή και διάρκεια ζωής, αλλά χρήζουν αναφοράς καθώς έτσι θα υπάρχει μια σαφέστερη εικόνα του τοπίου της επικοινωνίας, έτσι όπως διαμορφώνεται το 2019.

Μετάβαση σε νέες μορφές προωθητικής επικοινωνίας

Ευτυχώς έχουμε περάσει και έχουμε καταφέρει να επιβιώσουμε τις προηγούμενες δεκαετίες του άναρχου τοπίου στο Internet, με τα μυριάδες pop-up παράθυρα, τις flash διαφημίσεις με τα φανταχτερά χρώματα και την κιτς αισθητική τους, τους παραπλανητικούς τίτλους σε άρθρα, το γνωστό “clickbait”, και γενικά μια φιλοσοφία προσέγγισης που παραπέμπει σε άλλες, ξεπερασμένες εποχές.

Οι νέες τάσεις στον χώρο των προωθητικών ενεργειών, αλλά και της επικοινωνίας μέσα από στήλες, άρθρα και άλλα μέσα, όπως blog posts, online videos, podcasts και άλλους παρόμοιους τύπους περιεχομένου, απαιτούν περισσότερη διακριτικότητα, πιο ραφιναρισμένη αισθητική, και σεβασμό στην προσέγγιση του κοινού. Οι νέες προωθητικές εκστρατείες τείνουν να γίνονται περισσότερο στο πλαίσιο μιας omnichannel προσέγγισης, με στοχευμένες, καλά οργανωμένες ενέργειες, activations στον εικονικό αλλά και πραγματικό κόσμο, πιο ποιοτικό περιεχόμενο με τη μορφή μιας εξιστόρησης που έχει θεματική αλλά καi αισθητική συνοχή.  Μιας προσέγγιση που προτιμά τα bylined άρθρα αντί για την εμβόλιμη διαφήμιση.

Ένα πρακτικό πλεονέκτημα είναι η σύνδεση των προωθητικών μας ενεργειών με τα “owned media” που ήδη διαθέτει ο πελάτης και προσθέτει επιπλέον όπλα στη φαρέτρα μας, τόσο για να κάνουμε μια επιτυχημένη πρόταση για να αναλάβουμε την ανασυγκρότηση ξεχασμένων και παραμελημένων sites, blogs, social media σελίδων κλπ, αλλά και να αντλήσουμε υλικό, να επεκτείνουμε υφιστάμενα projects και να αξιοποιήσουμε μια ήδη θεμελιωμένη βάση, ως εφαλτήριο της νέας μας στρατηγικής.

Παρόλα αυτά οι πληρωμένες καταχωρήσεις με τη μορφή “editorials” δεν τυχαίνουν πάντοτε θετικής αποδοχής από το κοινό. Τουλάχιστον σήμερα πλέον, οι περισσότεροι δημιουργοί περιεχομένου, δημοσιογράφοι, αλλά και influencers ανακοινώνουν καθαρά πότε το περιεχόμενό τους περιέχει χορηγία και αποτελεί πληρωμένη καταχώρηση. Οι ίδιες οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης ανανεώνουν συνεχώς τους όρους χρήσης τους, για να διαμορφώσουν καλύτερους όρους διαφάνειας: στο YouTube π.χ. ένας δημιουργός πρέπει να αναφέρει τόσο μέσα στο βίντεο όσο και στην περιγραφή του όταν πρόκειται για πληρωμένη ή χορηγούμενη καταχώρηση, ενώ στο Facebook μπορεί ο επισκέπτης να δει αν η εκάστοτε σελίδα πληρώνει για διαφήμιση.

Πιο σύνθετο αλλά και ποιοτικό online περιεχόμενο και mobile apps

H ισχυρή υπολογιστική δύναμη των μοντέρνων smartphones και tablets, αλλά και τα πολύ γρήγορα ευρυζωνικά δίκτυα ασύρματης επικοινωνίας, με την τεχνολογία 5G να είναι πλέον προ των θυρών, συμπαρασύρουν και την πολυπλοκότητα, τις δυνατότητες και το είδους του περιεχομένου των φορητών «έξυπνων» συσκευών μας. Αφού πλέον οι περισσότεροι καταναλωτές χρησιμοποιούν για σερφάρισμα, ενημέρωση, επικοινωνία και αγορές τις φορητές τους συσκευές, οι developers αξιοποιούν το ισχυρό hardware, το μεγάλο bandwidth, αλλά και τις νέες τεχνολογίες απεικόνισης, για να προσφέρουν mobile apps αλλά και web based εφαρμογές που δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτε πλέον από το desktop περιεχόμενο.

Με συσκευές που αναπαράγουν άνετα υψηλής ανάλυσης βίντεο και αντίστοιχα υψηλής πιστότητας ήχο, η επικοινωνία με βίντεο, με podcasts, με live audio/video streams, αλλά και χάρη στη διάδοση των συνδέσεων VDSL που μπορούν να ξεπεράσουν τα 100Mbps, ακόμη κι αν το hardware δεν είναι αρκούντως ισχυρό, μπορούν πλέον να δημιουργηθούν υπηρεσίες streaming περιεχομένου, ακόμη κι εκεί που δεν μπορούσαμε πριν από λίγα χρόνια να εφαρμόσουμε τέτοιες πρακτικές. Για παράδειγμα, η Google έχει παρουσιάσει πρόσφατα το όραμά της για την υπηρεσία Stadia, με την οποία θα μπορεί κάποιος να παίξει οποιοδήποτε video game, κάνοντας ένα απλό κλικ στο κουμπί “play” κάτω από το trailer του παιχνιδιού στο YouTube, χωρίς να διαθέτει μια κονσόλα παιχνιδιών, ή έναν ακριβό υπολογιστή για παιχνίδια.

Ο χώρος του web design ακολουθεί και αυτός τις επιταγές της νέας αισθητικής και των τεχνολογιών και εργαλείων που παρέχονται: αυτή την περίοδο παρατηρούμε μια έντονη στροφή σε πιο πρωτότυπο και προσαρμοσμένο περιεχόμενο, με μινιμαλιστική αισθητική, που μιμείται τη λειτουργική απλότητα των επίπεδων χρηστικών περιβαλλόντων των smartphones. Ευρηματικοί τρόποι έκφρασης με ισομετρικά 3D στοιχεία, απομίμηση χειροποίητων στοιχείων, ρετρό αισθητική, modular σχεδίαση, infographics, έρχονται να αντικαταστήσουν τη βαρετή στοκ φωτογραφία και την παραδοσιακή στατική σχεδίαση που μιμείται την κλασική τυπογραφία.

Τέλος, οι νέες τεχνολογίες όπως η επαυξημένη πραγματικότητα ( augmented reality) και η εικονική πραγματικότητα (virtual reality), γίνονται όλο και πιο προσιτές για ένταξη σε προωθητικές ενέργειες και εμπορική αξιοποίηση, ειδικά στο χώρο του retail.

Το usergenerated περιεχόμενο περνάει σε άλλη τροχιά

Το πρωτογενές περιεχόμενο που παράγουν οι ίδιοι οι τελικοί χρήστες περνάει και αυτό ένα στάδιο μετεξέλιξης: το λεγόμενο “user-generated” περιεχόμενο, -το οποίο υφίσταται ουσιαστικά από τα τέλη της δεκαετίας του 1990, όταν το Internet έκανε το πρώτο του μεγάλο βήμα για εξάπλωση εκτός των αμερικανικών συνόρων- μπορεί να ενταχθεί στη στρατηγική επικοινωνίας, αλλά με προσεκτικό τρόπο.

Το user-generated περιεχόμενο και η επιρροή μεμονωμένων ατόμων, που δημιουργούν το προσωπικό τους brand, επωφελούμενοι από τη διάδοση των social media, έχουν φέρει την ανατροπή σε πολλούς κλάδους επικοινωνίας, ορισμένες φορές με εκκωφαντικό τρόπο, αν λάβουμε υπόψη τις σαρωτικές αλλαγές που έχουν επιφέρει ανεξάρτητοι δημιουργοί και επιχειρηματίες.

Μέσω blogs, ιδιωτικών και κοινόχρηστων sites και υπηρεσιών, ανεξάρτητοι ερευνητές, δημοσιογράφοι, bloggers, έχουν ανατρέψει τις ισορροπίες και απειλούν έντονα τους παραδοσιακούς μεγάλους ειδησεογραφικούς οργανισμούς. Σε αυτόν τον τομέα, αυτή την περίοδο παρατηρούμε μια επανάκαμψη των λεγόμενων “authoritative” οργανισμών, οι οποίοι προωθούνται έντονα από τις διάφορες πλατφόρμες των Google, Apple, Facebook κλπ, ενώ νέα νομοθετικά πλαίσια όπως η πρόσφατη ψήφιση του περίφημου Άρθρου 13 της Ε.Ε. θέτουν εν αμφιβόλω το πλαίσιο κάτω από το οποίο θα μπορούν να αναπτυχθούν και να ευδοκιμήσουν νέοι ανεξάρτητοι φορείς περιεχομένου.

Ένα άλλο τεράστιο θέμα είναι η άνοδος της επιρροής των influencers και των e-celebrities, των διασημοτήτων που έχουν αναδειχτεί μέσα από τα social media, κυρίως μέσω του YouTube και του Instagram. Η επένδυση σε μια στρατηγική επικοινωνίας με άξονα τη δημοφιλία ενός influencer μπορεί να είναι δίκοπο μαχαίρι, καθώς το brand μπορεί να προσβληθεί από αμφιλεγόμενες πλευρές και «σκιές» στις δραστηριότητες αυτών των ατόμων, ενώ ο αριθμός των ακολούθων δεν εγγυάται συχνά επιστροφή της επένδυσης, αφού το αρχικό hype δεν μεταφράζεται σε σταθερό engagement, brand loyalty και πωλήσεις.

Τον τελευταίο καιρό αναδεικνύεται η τάση για «στρατολόγηση» μικρότερης εμβέλειας “micro-influencers”, που τυπικά εκπροσωπούν με πιο άμεσο και πηγαίο τρόπο τις κοινότητές τους και εγγυώνται μεγαλύτερο βαθμό διείσδυσης και μακρόχρονης ενασχόλησης. Συχνά όμως, η στροφή σε μικρότερα μέλη της κοινότητας γίνεται περισσότερο για λόγους περιορισμένου budget και τα σχετικά μεγέθη διαφέρουν πάρα πολύ από χώρα σε χώρα και από κλάδο σε κλάδο, ενώ επίσης είναι και θέμα κουλτούρας που επικρατεί στην εκάστοτε αγορά.

Θέμα κουλτούρας, αλλά αυτή τη φορά στα άτομα που στελεχώνουν την ομάδα μας, μπορεί να επηρεάσουν σε λιγότερο ή μεγαλύτερο βαθμό τη στρατηγική επικοινωνίας μας: ένα ιδιαίτερα εμφανές παράδειγμα υπήρξε το καθιερωμένο βίντεο του YouTube “Rewind”, το οποίο κυκλοφορεί την περίοδο της Πρωτοχρονιάς και παραδοσιακά περιλαμβάνει ότι πιο δημοφιλές και viral έχει προβληθεί μέσα στη χρονιά που πέρασε: δυστυχώς για τα στελέχη του YouTube, το φετινό Rewind τους επεφύλαξε μια πολύ δυσάρεστη έκπληξη, καθώς έγινε το βίντεο με τα περισσότερα “dislikes” στην ιστορία του site! Πολλή συζήτηση επακολούθησε για τις αιτίες που η συλλογική κοινότητα του YouTube καταψήφισε αυτό το βίντεο, το οποίο υποτίθεται ότι πιάνει τον παλμό της κοινότητας. Ένας βασικός λόγος είναι ίσως ότι το φετινό Rewind δεν συμπεριέλαβε τα βίντεο, τους δημιουργούς, τα memes, τα γεγονότα και τα πρόσωπα που σημάδεψαν το 2018, αλλά επέλεξε δημιουργούς και celebrities που μάλλον αναδεικνύονται με τεχνητό τρόπο βάσει των γνωριμιών και των κύκλων τους, και όχι βάσει της παγκόσμιας εμβέλειάς τους.

Πως αξιολογείτε από την πλευρά σας το νέο τοπίο στην επικοινωνία, μέσα από τις νέες τάσεις και ειδικά με τις ανακατατάξεις στα social media; Αν ακόμη δυσκολεύεστε να λύσετε τον… γόρδιο δεσμό, θα χαρούμε να συζητήσουμε και να δημιουργήσουμε ένα πλάνο επικοινωνίας που θα ακολουθεί τις τελευταίες τάσεις και θα προσαρμόζεται στις δικές σας ανάγκες και απαιτήσεις!

 

 

Comments are closed.