Στις μέρες μας, ο ψηφιακός μετασχηματισμός (digital transformation) βρίσκεται στο επίκεντρο πολλών συζητήσεων που σχετίζονται με την επιχειρηματική και οικονομική ανάπτυξη, τη διεύρυνση των δραστηριοτήτων και την επέκταση σε νέες αγορές, την προσέλκυση νέων πελατών, αλλά και την αναδιαμόρφωση, όχι μόνο της εικόνας, αλλά και της ουσιαστικής λειτουργίας και διάρθρωσης των επιχειρησιακών δομών.

Η τεχνολογική καινοτομία αποτελεί τον βασικό καταλύτη και τον επιταχυντή αυτών των προσπαθειών και ζυμώσεων, σε μια όλο και πιο διασυνδεδεμένη και αλληλεπιδρούσα παγκόσμια οικονομία. Αν στις περασμένες δεκαετίες και μέχρι τα τέλη του 20ου αιώνα, κάποιος με τον όρο ψηφιακός μετασχηματισμός θα εστίαζε  περισσότερο στην εισαγωγή των ηλεκτρονικών υπολογιστών και τη σύσταση τμημάτων Πληροφορικής (Information Technology – Ι.Τ.), ταυτισμένος με την, απαρχαιωμένη πλέον, έννοια της μηχανοργάνωσης, σήμερα βρισκόμαστε σε ένα εντελώς διαφορετικό εξελικτικό στάδιο, κατά το οποίο οι δομές Πληροφορικής δεν είναι μόνο δεδομένες, αλλά δεν αποτελούν καν στοιχείο ανταγωνιστικότητας, παρά το σημείο εκκίνησης για όλες τις επιχειρήσεις και τους οργανισμούς κάθε μεγέθους. Το αποτέλεσμα είναι ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι πλέον τόσο απαραίτητος, που τείνει να ταυτιστεί με τον επαγγελματικό μετασχηματισμό (business transformation), αφού η τεχνολογία πλέον δεν αποτελεί μια επιθυμητή επιλογή, αλλά η ίδια μπορεί να καθορίσει τη φύση και την πορεία ολόκληρων κλάδων, καθιστώντας επιβεβλημένη την ανάγκη προσαρμογής στις νέες διαμορφούμενες συνθήκες.

Στην παρούσα φάση, η εξάπλωση και διάδοση των υπολογιστικών δικτύων εκτός των ορίων της επιχείρησης, η απαγκίστρωση των δομών των κέντρων δεδομένων και η μετουσίωσή τους σε εικονικά συστήματα που συνυπάρχουν τόσο σε τοπικές εγκαταστάσεις, όσο και στο cloud, προτάσσουν τεράστιες δυνατότητες αλλά και εξίσου μεγάλες προκλήσεις εξαιτίας της πολυπλοκότητάς τους, αλλά και των κινδύνων κυβερνοασφάλειας.

Οι κοσμογονικές αλλαγές στο τεχνολογικό τοπίο, αλλά και στον τρόπο που εργαζόμαστε, επικοινωνούμε, συναλλασσόμαστε, εξελισσόμαστε επαγγελματικά, αλλά και πρωτοεμφανιζόμενες δυνατότητες στην προσέγγιση του επιχειρείν που κομίζουν νέες τεχνολογίες όπως Τεχνητή Νοημοσύνη (Artificial Intelligence – A.I.), Ανάλυση Δεδομένων (Data Analytics), Βαθιά Μάθηση (Deep Learning) Μηχανική Μάθηση (Machine Learning), , Εικονική και Επαυξημένη Πραγματικότητα (Virtual / Augmented Reality), το Ίντερνετ των Πραγμάτων (Internet of Things – IoT) κ.α., ανατρέπουν άρδην τα δεδομένα και καθιστούν επιτακτική την ανάγκη για γρήγορη προσαρμογή και υιοθέτηση αυτών των παραγόντων.

Το τοπίο του μετασχηματισμού των σύγχρονων επιχειρήσεων

Η εξαιρετικά μεγάλη σημασία της σωστής επικοινωνίας στο θέμα του σύγχρονου ψηφιακού μετασχηματισμού καθίσταται εμφανής από το γεγονός ότι πολύ λίγες είναι οι επιχειρήσεις εκείνες που πρωτοπορούν σε αυτόν τον τομέα, με τον μεγαλύτερο όγκο τους να επικεντρώνεται σε μια μεσαία κατηγορία, η οποία έχει μεν πραγματοποιήσει ικανοποιητικά βήματα, αλλά επιδέχεται σημαντικών βελτιώσεων. Αυτά τα δεδομένα έχουν κατά καιρούς καταγραφεί και κωδικοποιηθεί με τη μορφή ερευνών και στατιστικών στοιχείων, όπως μια διαρκή μελέτη για την πορεία του ψηφιακού μετασχηματισμού, σύμφωνα με την οποία, επί συνόλου 4.600 κορυφαίων επιχειρήσεων με παγκόσμια εμβέλεια σε 40 χώρες, μόλις το 5 τοις εκατό αποτελούν “Digital Leaders”, δηλαδή αποτελούν υπόδειγμα υλοποίησης και εκτενούς αξιοποίησης των δυνατοτήτων που προσφέρουν τα σύγχρονα εργαλεία του ψηφιακού μετασχηματισμού.

Η έρευνα παρέχει μερικά πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία και για την χώρα μας. Υστερούμε σε σχέση με το μέσο όρο, καθώς μόλις το 3% εντάσσεται στην κατηγορία των «Ψηφιακών Ηγετών», τη στιγμή που άμεσα ανταγωνιστικές χώρες με παρόμοια οικονομικά μεγέθη βρίσκονται σε καλύτερη θέση, όπως π.χ. η Πορτογαλία, της οποίας το 10% των επιχειρήσεων βρίσκονται στην πρωτοπορία. Ενδιαφέρον είναι ότι οι εταιρείες με την ταχύτερη αφομοίωση των αρχών του σύγχρονου ψηφιακού μετασχηματισμού είναι αυτή τη στιγμή η Ινδία, η Βραζιλία και η Ταϊλάνδη, οι οποίες αποτελούν παραδείγματα χωρών που έχουν προσελκύσει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον και στις οποίες εγκαθιδρύονται μεγάλα βιομηχανικά, εμπορικά, χρηματοπιστωτικά και ερευνητικά κέντρα.

Για τις ελληνικές επιχειρήσεις, η ανάγκη όχι μόνο να συμβαδίσουν, αλλά και να διακριθούν στον τομέα του ψηφιακού μετασχηματισμού είναι επιτακτική, αν λάβουμε υπόψη την παρατεταμένη περίοδο οικονομικής ύφεσης, από την τροχιά της οποίας προσπαθούμε να εξέλθουμε. Είναι ευνοϊκό το γεγονός ότι οι τρεις κλάδοι που επωφελούνται περισσότερο από τον ψηφιακό μετασχηματισμό είναι οι τηλεπικοινωνίες, η τεχνολογία και οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, οι οποίοι βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στην ύπαρξη υψηλά κατηρτισμένου εργατικού δυναμικού: η Ελλάδα πάντα φημιζόταν για την υψηλή αξία του ανθρώπινου κεφαλαίου της και για το εξίσου υψηλό επίπεδο των υπηρεσιών που είναι σε θέση να παρέχει.

Ο ρόλος της επικοινωνίας

Δεν θα είχε ενδιαφέρον να το σχολιάζουμε σε αυτό το blog αν ο ρόλος ενός συμβούλου επικοινωνίας, όπως η BrilliantPR, δεν είναι κομβικός στην προσπάθεια μιας επιχείρησης να ξεκλειδώσει το γρίφο του ψηφιακού μετασχηματισμού και  να εντοπίσει επακριβώς τις ενέργειες που πρέπει να κάνει για να βρεθεί στην κατηγορία των “Digital Leaders”. Αντιπροσωπεύοντας πελάτες που παρέχουν τα απαραίτητα τεχνολογικά εργαλεία, την τεχνογνωσία και τις ψηφιακές λύσεις που απαιτούνται,  βρισκόμαστε στα σημεία επαφής μεταξύ των παρόχων και των ενδεχόμενων πελατών τους, μέσα από συναντήσεις, συνέδρια, εκδηλώσεις, κλαδικές εκθέσεις, που δίνουν αφορμή και ευκαιρία για δικτύωση, συνομιλία, ανταλλαγή απόψεων, εξεύρεση νέων συνεργατών, σύναψη συμφωνιών, στρατολόγηση νέων στελεχών, άνοιγμα νέων καναλιών διάθεσης, ενημέρωση του καταναλωτικού κοινού και διεύρυνση σε νέες αγορές εντός και εκτός συνόρων.

Η σωστή επικοινωνία λειτουργεί σαν πυξίδα που βοηθά την επιχείρηση να πλοηγηθεί μέσα στο αχαρτογράφητο τοπίο του ψηφιακού μετασχηματισμού και να κατανοήσει σε πρακτικό επίπεδο τις δράσεις που πρέπει να αναλάβει για την πραγματοποίησή του. Επιπλέον, η επικοινωνία μεταφράζεται σε πλατφόρμα συνάντησης και αλληλεπίδρασης με τους ειδικούς που θα αναλάβουν την υλοποίηση των απαραίτητων τεχνολογικών επενδύσεων στους τέσσερις νευραλγικούς κλάδους, που αναμένεται να αποτελέσουν το επίκεντρο των προσπαθειών ψηφιακού μετασχηματισμού για την επόμενη πενταετία: την Κυβερνοασφάλεια, το Cloud, το Ίντερνετ των Πραγμάτων και την Τεχνητή Νοημοσύνη, εργαλεία που θα επιτρέψουν στην επιχείρηση να μετατρέψει τα δεδομένα που παράγονται συνεχώς τόσο ενδοεταιρικά, μέσα από την επιχειρηματική δραστηριότητα, αλλά και την αλληλεπίδραση με τους πελάτες, σε πηγή πληροφορίας που θα βοηθήσει στη στόχευση ενεργειών προώθησης και πωλήσεων, διαμόρφωση καλύτερων προϊόντων και υπηρεσιών για το μέλλον και την πραγματοποίηση επενδυτικών και στρατηγικών κινήσεων συνεργασίας με λιγότερο ρίσκο και μεγαλύτερες πιθανότητες επιτυχίας.

Θα χαρούμε να συζητήσουμε και να δημιουργήσουμε ένα πλάνο επικοινωνίας προσαρμοσμένος στις ανάγκες σας, για τις δράσεις σας στον τομέα του ψηφιακού μετασχηματισμού!

Comments are closed.